De website van je leven.

Nederlanders worden slapend arm

Leestijd: 3 minuten x bewaard als favoriet
Claire van Woudenbergh

Maar liefst 85% van de Nederlanders mist de kennis die nodig is om verstandige keuzes over de financiële toekomst te maken. Dat blijkt uit een persbericht van TIAS Business School uit Tilburg, dat naar aanleiding van een onderzoek onder ruim 2.000 respondenten verscheen.

De overheid trekt zich steeds verder terug. Een groeiende groep mensen werkt als ZZP-er of ondernemer. Pensioen zoals dat vroeger geregeld was? Weinig van over. Steeds meer Nederlanders nemen gedwongen, of uit eigen beweging, zelf het heft in handen.

We snappen er niks van

Maar kunnen we dat wel? Het antwoord is simpel: nee. Tenminste, dat stellen TIAS’ professoren Brounen en Koedijk die de leiding hadden over bovengenoemd onderzoek. 85% van de Nederlanders weet zich geen raad met 5 financiële basisvragen. Die gaan over de rente op spaargeld, obligaties, de hypotheek en over beleggen in aandelen en beleggingsfondsen. Stuk voor stuk onderwerpen die we goed moeten begrijpen om zelf de juiste financiële keuzes te maken.

Maar er is ook goed nieuws

Allemaal leuk gezegd en gedaan, maar wat nu? Feit blijft dat het ingewikkeld en saai is. En dat we allemaal een miljoen andere dingen te doen hebben. Enerzijds ligt er een taak voor (financiële) instellingen weggelegd om producten en communicatie transparanter, begrijpelijker en minder ingewikkeld te maken. Anderzijds gaat het om jóúw toekomst, dus is het in je eigen belang je er toch een beetje in te verdiepen. En slapend arm worden; dat wil niemand!

Dus pak die administratie er bij, open je pensioenpost nou eindelijk eens een keer en ga er goed voor zitten. Begrijp je dingen niet? Gewoon vragen! Aan je adviseur, het contactcenter van je bank verzekeraar of pensioeninstelling. Je zult zien dat je er meer van begrijpt dan die andere 85% van Nederland ;-).

Laad volgende
De website van je leven gaat over jouw leven. Wij willen 17 miljoen Nederlanders helpen meer grip te krijgen op hun financiën. Hen te helpen zelf keuzes te maken. Van verzekerd naar zelfverzekerd. Onze overtuiging is dat organisaties een actieve maatschappelijke rol moeten nemen. Om de dialoog aan te gaan. Te luisteren en te handelen. Jou te helpen met inzichten en feiten. We streven naar transparantie; voor onze eigen organisatie én voor de samenleving. Ook als dat ongemakkelijk is. Daarom hebben wij de Website van je leven ontwikkeld.