De website van je leven.

Financieel zelfverzekerde generatie op komst

Leestijd: 3 minuten x bewaard als favoriet
Claire van Woudenbergh

De afgelopen dagen stond de financiële opvoeding van jongeren weer volop in de belangstelling dankzij de Week van het Geld. En daarin laten wij ons kroost best vrij, zo blijkt uit onderzoek van Wijzer in Geldzaken.

Zelf beslissen

Bijna driekwart van de jongeren tussen 11 en 16 jaar mag zelf beslissen waar ze hun geld aan uitgeven. Daarbij houden ouders wel graag een oogje in het zeil. 79% van de ondervraagden geeft aan dat papa en/of mama regelmatig saldo en uitgavenpatroon op de bankrekening checken. Bij grotere uitgaven wordt overlegd. Opvallend detail: online uitgaven zijn vaker onderwerp van discussie dan aankopen in een fysieke winkel.

Gezond kritisch

Dat jongeren comfortabel en vooral ook handig zijn met het online landschap van tegenwoordig, mag geen verrassing heten. Wel zijn ze gezond kritisch als het om online veiligheid gaat. Zo geeft slechts 60% aan online bankieren veilig te vinden. Bij online betalingen wordt vaak de hulp van ouders ingeroepen.

Het vertrouwen in webshops daarentegen is wel erg groot. Het merendeel van de ondervraagden vertrouwt erop dat online gekochte artikelen daadwerkelijk geleverd zullen worden. Maar, zo realiseren veel jongeren zich, het is wel opletten geblazen wát je precies bestelt. 1 op de 5 heeft wel eens een aankoop gedaan waar hij achteraf spijt van had.

Perfect recept voor financiële zelfverzekerdheid

Nederlandse ouders geven hun kinderen dus best wel wat eigen verantwoordelijkheid bij het leren omgaan met geld. Door dingen bespreekbaar te maken, maar hen uiteindelijk toch zelf de keuze te laten. Het perfecte recept om jongeren financieel zelfverzekerd te maken, wat ons betreft. Hoe denk jij daarover?

Bron: Onderzoek online financieel gedrag jongeren

Laad volgende
De website van je leven gaat over jouw leven. Wij willen 17 miljoen Nederlanders helpen meer grip te krijgen op hun financiën. Hen te helpen zelf keuzes te maken. Van verzekerd naar zelfverzekerd. Onze overtuiging is dat organisaties een actieve maatschappelijke rol moeten nemen. Om de dialoog aan te gaan. Te luisteren en te handelen. Jou te helpen met inzichten en feiten. We streven naar transparantie; voor onze eigen organisatie én voor de samenleving. Ook als dat ongemakkelijk is. Daarom hebben wij de Website van je leven ontwikkeld.