De website van je leven.

AOV premies te hoog? Ja duh…

Leestijd: 4 minuten x bewaard als favoriet
Oene Klumper

De meest gehoorde klacht van ondernemers over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV’s)? De premie. Ondernemers vinden het vaak wel een prettig idee als ze verzekerd zijn van een inkomen bij arbeidsongeschiktheid. Maar ja, die premie, die vinden veel (zelfstandig) ondernemers te duur. Je kunt dan boos worden op verzekeraars. Maar daar wordt je premie niet lager van.

In de praktijk zie ik vaak dat er een vuistregel wordt gehanteerd: verzeker ongeveer 70 tot 80 % van je inkomen bij arbeidsongeschiktheid en dan ben je goed verzekerd. Maar deze richtlijn jaagt mij als ondernemer ook op kosten. Mijn mening is dat veel mensen zich oriënteren op een te hoge AOV, hun premie berekenen, schrikken en vervolgens afhaken. Zo heeft meer dan de helft van de ondernemers geen AOV.

Waarom is een AOV zo prijzig?

Daar zijn vast allerlei verzekeringstechnische redenen voor, maar misschien is dat ook niet de vraag die je jezelf zou moeten stellen. Je zou jezelf ook kunnen afvragen: Kan ik mijn zaken nu al zo regelen dat ik bij arbeidsongeschiktheid met minder toe kan? Alles wordt vloeibaar onder druk. Misschien kan je partner meer gaan werken. De kinderopvang anders inrichten. Ben je bereid te verhuizen. Ga je minder autorijden of minder luxe leven.

Ga uit van je veerkracht

Natuurlijk is het makkelijk om uit te gaan van de veel gebruikte 70-80 % richtlijn. Dan hoef je over dit soort dingen niet na te denken. Maar ik zeg doe dit juist wel! Ga uit van je eigen veerkracht en bedenk wat je echt belangrijk vindt. Zo kwam ik er achter dat ik met 55 % van mijn huidige inkomen genoeg heb. Dit scheelt enorm in mijn maandelijkse premie.

Want laten we eerlijk zijn: je wilt geen bergen geld betalen voor iets waar de meeste ondernemers nooit gebruik van gaan maken. Maar je wilt wel dat vangnet.

Laad volgende
De website van je leven gaat over jouw leven. Wij willen 17 miljoen Nederlanders helpen meer grip te krijgen op hun financiën. Hen te helpen zelf keuzes te maken. Van verzekerd naar zelfverzekerd. Onze overtuiging is dat organisaties een actieve maatschappelijke rol moeten nemen. Om de dialoog aan te gaan. Te luisteren en te handelen. Jou te helpen met inzichten en feiten. We streven naar transparantie; voor onze eigen organisatie én voor de samenleving. Ook als dat ongemakkelijk is. Daarom hebben wij de Website van je leven ontwikkeld.